Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Sunday, November 14, 2010

TARBIYAH BUKANLAH SEGALA-GALANYA, TP SEGALA-GALANYA DAPAT DIRAIH MELALUI TARBIYAH

                Alhamdhulillah, hari ini Allah izin ana dapat hadir Pesat Umum.. Ana nk kongsi sedikit apa yg ana dapat melalui pesat td.. Bg mereka2 yg xtau apa itu PESAT...... PESAT adalah singkatan bg PEMBANGUNAN SAHSIAH TERPUJI. lbh mudah lg adalah penyampaian tazkirah atau majlis ilmu.. Kalau student KTD mmg dah cukup ta'aruf ttg Pesat ni..

         "APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM" inilah tajuk yg dipilih oleh ust.Ali Irfan.. tajuk nie dipetik dr sebuah buku yg ditulis oleh Allahyarham ust. Fathi Yakan. Penyampaian td mmg cukup berkesan bg ana.. coz bnyk menyentuh kehidupan bg seorng muslim. Ana dengar mukaddimah Pesat ni pun dah rse tersentuh.. 

   "majlis2 ilmu nie adlah Raudahtul Jannah (taman2 syurga). inilah sebenarnya taman syurga yg ada di dunia... dan keberadaan kita dlm majlis ilmu nie adlh mukaddimah untk kita menjejaki syurga Allah di akhirat kelak. "  dan rugilah bg mereka yg xrebut peluang ini.. Kita sentiasa impikan syurga Allah, nak kan syurga Allah... tp bila ada majlis2 ilmu, kaki terasa berat untk hadir dlm majlis2 ilmu tue....  cuba kita tnya diri kita sndri, layakkah kita mengimpikan SYURGA ALLAH?? kalau taman2 syurga yg ada di muka bumi ini pun, kita malas untk menghadirkan diri..
       kadang2 kita ego dgn ilmu yg kita ada.... Kita rasa dah cukup.... xperlu nk hadir majlis2 ilmu... kita merasakan dgn membaca buku dah cukup.... TP KITA SILAP...., ana yakin dan percaya menghadirkan diri dlm majlis ilmu ni bnyk keberkatan dan kelebihannya.. contoh paling mudah, solat scra berjemaah lbh bnyk kelebihannya berbanding solat bersendirian.. Dlm hal mcm nie.. kita kne ingat, xsemestinya first tarbiyah yg kita dapat menjamin iman kita kekal dlm diri... sbb tue, tarbiyah perlu dibangun dr semasa ke semasa terutamanya TARBIYAH DZATIYAH...
           
         Berbalik kpd penyampaian PESAT td, " Saya mestilah menjadi seorang muslim dr sudut AKHLAK" ini merupakan salah satu part dr tajuk APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM. Ana sempat take note beberapa isi2 pntg dlm Pesat td.. Makna Akhlak adalah "BUDI PEKERTI" menurut iman al Ghazali, akhlak ini terbahagi kpd 2.. first AKHLAK MAHMUDAH yakni akhlak yg terpuji.... second AKHLAK MAZMUMAH yakni akhlak yg terkeji. Dr pengertian ini ana rse semua dah fhm apa yg dimaksudkan dgn akhlak.. Tp..... bgmna untk membentuk akhlak seorng muslim?? Apa sifat2 yg perlu ada dlm diri seorang muslim??

                             1) Seseorang itu mestilah Wara'...... wara' ini blh diertikan berjaga-jaga atau sedar. iatiu memelihara diri drp
                                  perkara2 syubhah.. erm..... syubhah tu apa??? syubhah adalah perkara yg diragui..
                 
                             2) Seseorang itu mestilah menundukkan pandangannya, yakni memelihara dan tidak melihat perkara2 yg 
                                  haram. " katakanlah kpd laki-laki yg beriman, agar mereka menjaga pandangannya[An-Nur:30]
                                  -pandangan itu adalah salah satu dr panahan iblis. 
                                  Janji Allah kpd mereka yg menjaga pndangannya adlh mereka akan diberi nikmat khusyuk dalam solat.
                                
                             3) Seseorang itu mestilah memelihara lidah. dlm konteks ini, memelihara dr percakapan yg tidak baik,kotor,
                                 keji, mengumpat,atau yg melalaikan. Siapa yg suka muhasabah dirinya. InsyaALLAH dia akan 
                                 dapat menjaga lidahnya dr mengeluarkan perkataan yg tdk baik.

Sebenarnya banyk lg sifat2 yg perlu ada pd dri seorg muslim... ana rse kalau yg 3 sifat ini kita miliki dan kita jaga, insyaALLAH, kita akan rasa kuat untk bermujahadah... ermmm, nk jaga iman kita di zaman ni, adalah amat sukar, sebab itu kita perlu mujahadah yg kuat. Nak dapat mujahadah yg kuat, salah satunya wujudkan sifat2 seorng muslim dlm diri.. Nk dapat sifat2 seorng muslim?? xde lain, melainkan ringankan kaki dan hati untk sama2 hadir ke majlis2 ilmu.. :) majlis2 ilmu adalah jalan2 tarbiyah dan merupakan sunnah Rasulullah SAW.. INGATLAH!! Tarbiyah bukanlah segala2nya, tp segala2nya dapat diraih melalui tarbiyah...  




No comments:

Post a Comment