Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Sunday, November 21, 2010

KEHIDUPAN DUNIA INI BEGITU SINGKAT

         
  Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:
         " Bagiku berada di dunia ibarat seorang yg berjalan di tengah panas lalu singgah sebentar berteduh di bawah sepohon kayu yg rendang, selepas beristirehat seketika untk mghilangkan penat, maka beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan." 

         Hadis Rasulullah ini adlh suatu peringatan terhadap manusia, bhwa kesempatan yg diberikan kpd manusia hidup di dunia ini, bukanlah untk kekal buat selama-lamanya. Sebaliknya dunia hanyalah tmpt persinggahan untk membuat persiapan, mencari bekalan bagi menghadapi suatu penghidupan yg abadi di akhirat kelak. Saudara seakidah yg dikasihi sekalian, jika kita lihat dunia hari ini, amat malang dan sedih sekali, begitu ramai manusia yg cintakan dunia, sekiranya dibenarkan, sdh pasti mereka tidak inginkan kematian, lbh2 lg mempersoalkan bab mati dan hari pembalasan.. benarlah apa yg dikatakan olh Rasulullah, akan datang suatu kaum nnt yg cintakan dunia dan takutkan mati.  Sedarkah kah kita setiap yg bernyawa pasti ada tempohnya... begitu juga dgn  setiap sel yg ada dlm tubuh kita, ALLAH ciptakan ianya dgn satu penggera masa yg sdh ditetapkan waktunya, Sebaik shja tiba masanya, seluruh aktiviti biologi terhenti serta merta. 
     
        Sahabat yg ana sayangi....... meskipun kehidupan di dunia ini diibaratkan singgah sebentar sekadar berteduh di bawah pohon, namun ia amat beerti bg seorang musafir yg berjalan jauh ketika hari panas. Mereka pasti mengambil kesempatan dan peluang untk berehat serta makan dan minum untuk memulihkan tenaga fizikal dan dapat juga melakukan amal ibadah untuk kekuatan dan bekalan rohaninya.  Bagaimana dgn kita??  adakah kita juga tergolong seperti seorang musafir ini..?  ermmm.. kita tahu kematian itu pasti, dan bila2 masa sja ia dtg menjemput... Sayangnya ramai yg lupa sehingga menganggap dirinya hidup selamanya.. Lupa kah kita dgn ayat ALLAH yg bermaksud "setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati"....   Sahabat.... cuba "check" hati kita, hidup lg kah hati kita.....? 


         zikrul maut  adalah salah satu dari usha untk menghidupkan semula hati. Dengan kata lain, org yg jarang mengingati mati, keras hatinya dan lebih mesra dgn maksiat krna mereka lalai dengan kesenangan dunia.. begitulah halnya dengan org yg hatinya hidup. Walau maksiat berleluasa di sekelililngnya, bahkan terkadang digoda ke arah itu, dia tdk leka dalam maksiat. Namun, apabila sahaja hati sudah mati, sedikit godaan dengan mudah akan menenggelamkan ia ke dalam maksiat.. Pernahkah sahabat mendengar kisah2 para mujahidin afghanistan? mujahidin palastine? ALLAHUAKBAR........ mereka sama sekali tdk gentar walaupun peluru beterbangan sekeliling mereka ibarat nyamuk.. Adakah mereka tidak takut?? mereka sebenarnya yakin setiap peluru itu ada tempat jatuhnya, mereka yakin dunia ini hnya sementara, mereka yakin janji Allah itu pasti dan mereka yakin Allah pasti membeli nyawa mereka dengan ganjaran SYURGA...


         Sahabat...., boleh dikatakan, setiap hari kita mendengar ada shaja kematian yg berlaku..kadangkala.... kematian yg berlaku ini sedikit pun tidak menyentuh hati kita, MENGAPA sampai berlaku demikian? Sedangkan Rasulullah SAW pernah berkata, "Bahawa orang yang paling cerdik itu bukannya yg paling cerdas akalnya, hebat gelarannya ataupun banyak ilmunya. Orang yang paling cerdik adalah orang yang paling banyak mengingati mati dan mempersiapkan dirinya untuk itu."  Oleh itu, tdk perlu takut berpisah dgn dunia krana kematian hnya perpisahan sementara, jangan risau mengenai kematian, TAPI risaulah, adakah  bekalan kita sudahcukup untuk menemuiNYA? Ingatlah, tiada jaminan hari esok itu milik kita. Mungkin antara celah-celah mimpi kita, malaikat datang menjenguk..


            Demikianlah hakikat dunia dan kehidupan kita yg sementara, begitu beruntung bagi mereka yg bersungguh-sungguh menjadikan tujuan hidupnya hnya untuk ALLAH, kerana mereka sedar hnya kepada ALLAH sebaik-baik tempat untuk kembali setelah kehidupan di dunia ini... Aku musafir iman.....

No comments:

Post a Comment