Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Wednesday, June 20, 2012

MENGGAPAI KETENANGAN JIWA

       Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...


        Alhamdhulillah, hingga ke saat ini Allah SWT masih meminjamkan nikmat sebuah kehidupan kepada diri ini. bagi mereka yang masih merasakan hidup dalam pengabdian kepada Allah SWT selayaknya mensyukuri setiap saat dan ketika dengan segala nikmat yang telah dipinjamkan kepada kita. Rasanya dah setengah tahun tuan empunya blog ini tidak menulis sesuatu di ruangan ini. Kalau blog ini diibaratkan sebuah mesin pasti karat-karat dan debu-debu mula menempel disekitar mesin itu.. (^__^).

       Diri ini tak bermaksud menghentikan coretan dalam ruangan ini, tapi dalam tempoh enam bulan saya cuba mencari satu kekuatan diri dan semangat  kehidupan yang baru. Walaupun tempoh itu agak lama, namun berbaloi bagi diri saya kerana menemukan sebuah mutiara kehidupan yang jarang orang lain dapat menikmatinya.. Benar apa yang sahabat saya selalu nasihatkan kepada saya.. "medan berkata-kata tidak akan sama dengan medan amal".. Alhamdhulillah, dalam tempoh 6 bulan saya melalui satu tahap kesukaran menghadapai sebuah kehidupan bilamana berhadapan dengan bermacam-macam kerenah masyarakat yang dikelilingi oleh kehidupan jahiliah. Barulah saya memahami dan menyedari bertapa sukarnya Rasulullah dan para sahabat dalam membawa panji-panji islam di tengah masyarakat yang penuh dengan kepekatan jahiliah..


         
       Sahabat, dalam kita melalui sebuah perjalanan yang penuh dengan cabaran dan juga ranjau, pasti kita terfikir dan mahu menyempurnakan segala tuntutan Ilahi.. Namun persoalannya bagaimana kita nak memenuhi tuntutan ini??
         Dalam Al Quran surah al-Fajr ayat 27&28, Allah berbicara kepada kita yang bermaksud " Hai jiwa yang tenang!. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNYA." .. Sahabat yang saya sayangi..Allah menyeru dengan memanggil hambaNYA dengan panggilan jiwa yang tenang.. Namun apa yang kita faham tentang makna jiwa yang tenang ini??  Sebenarnya, dalam kehidupan manusia, sesiapa sahaja samada sihat atau sakit, miskin atau kaya, tua atau muda, semuanya mengharapkan satu kehidupan tenang yang lahir dari jiwa yang tenang. Hakikat ini sukar difahami bagi mereka yang masih tercari-cari. Kerana jiwa yang tenang itu lahir daripada keimanan dan keyakinan kepada Pencipta. Cuba lihat mereka yang mempunyai segalanya, harta dan wang berjuta, premis perniagaan yang tersergam, cawangan dimerata-rata. Cuba kita tanyakan, adakah mereka bahagia? Adakah kehidupan mereka tenang? mampukah mereka tidur lena pada malam hari? mampukah mereka bangun pada waktu malam dan berbicara dengan Tuhan yang Maha Pencipta sambil mengungkap zikir ingatan kepadaNYA?
       Kita kena ingat wahai sahabatku.... apabila ketenangan dicabut dari dalam jiwa, pasti yang lahir sebuah gelombang emosi dan jiwa yang tidak tentu arah, lantas kegersangan hati dan fikiran daripada nur Ilahi serta petunjuk dan hidayahNYA. Natijahnya adalah kegelapan hati dan ketandusan iman yang pasti melahirkan manusia-manusia yang rakus dengan kemewahan dunia semata. Ketenangan jiwa ini boleh diumpamakan sebuah permata yang indah dalam hati. Seorang yang hatinya tenang, cekal dan kuat adalah individu yang diuji denagn pelbagai ujian yang menekan jiwanya sehingga hatinya berkilau umpama permata yang bergemerlapan. Ia pasti akan membahagiakan pemiliknya dan masyarakat sekitarnya juga dapat merasainya dan kagum kepadanya.
            Sahabat.. adakah kita lupa dengan seorang sahabat Rasulullah SAW yang mempunyai hati dan jiwa yang tenang? mampu mengawal emosinya dalam apa jua keadaan.. Ya.. dia Abu Bakar as-Siddiq, insan yang memiliki darjat yang tinggi di sisi Allah SWT. Ketenangan dan ketulusan hatinya terbukti sepanjang sejarah hidupnya bersama Rasulullah. Beliau masih mampu bertenang saat kewafatan baginda Rasulullah.. Tenang ketika sahabat lain tidak dapat menerima kepergian kekasih Allah.. Tenang.. saat Saidina Ali diam terpaku,, beliau masih tenang saat Saidina Umar hilang pertimbangan kerana tidak dapat menerima hakikat kewafatan baginda nabi.. Malah beliau mampu dan berupaya menenangkan orang lain supaya menerima hakikat yang Rasulullah telah pergi menemui Allah SWT.

              Hari ini ramai manusia kehilangan permata dalam diri mereka. Manusia akhir zaman ini sudah kehilangan apa yang dinamakan "ketenagan jiwa" "Hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang". Apa lagi yang kita ragukan sahabat?? tidak ada jalan ketenangan melainkan kembali kepada fitrah kehambaan. kembali memperbanyakkan amal ibadah yang membuatkan kita semakin ingat kepada Allah.. Kembali menjaga hubungan dengan Pencipta.. Kembalilah sahabat..... moga cahaya ketenangan dapat berpaut disegenap ruang hati dan jiwa agar keimanan kita kepada Allah SWT tidak akan lusuh ditelan usia.. - Aku Musafir Iman..













No comments:

Post a Comment