Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Sunday, November 27, 2011

Hijrahkan hatimu...

Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh...

        Alhamdhulillah, Tiada kata yang agung untuk saya ucapkan melainkan kalimah syukur  kepada Allah SWT yang memberi kesempatan diri ini untuk berada pada tahun baru 1433 Hijrah.. Salam Ma'al Hijrah buat semua umat islam yang InyaAllah diredhai Allah SWT. 

       Setiap kali masuk bulan Muharram, pasti ada acara sambutan ma'al hijrah dilaksanakan. Begitu juga ditempat saya.. sambutan kali ini agak meriah kerana disusuli dengan majlis mini forum ma'al Hijrah. Bersesuaian dengan tema kali ini " PERSEFAHAMAN ASAS PEMBENTUKAN UMMAH" . Saya begitu kagum dan terpegun melihat Ahli panel bersemangat dalam menyampaikan mesej tentang HIJRAH dan pengertian disebalik tema pada tahun ini.. Benar apa yang dikatakan oleh ahli panel, persefahaman itu tidak semestinya kosong dari perselisihan pandangan, tapi perselisihan itu perlu dibatasi dengan kasih sayang sesama insan. Setiap ayat yang dikongsikan dengan masyarakat diselitkan dengan sirah para sahabat. Begitu cantik dan hebatnya persefahaman para sahabat ketika itu dan akhirnya membentuk perpaduan yang tidak akan goyah walau ribut jahiliah yang melanda. Subhanallah..

        HEBAT!! dan Sungguh hebat Alumni-alumni yang lahir dari sekolah tarbiah Rasulullah ini. Jiwa mereka benar-benar telah dirasuk oleh keimanan kepada Allah SWT. Hati mereka telah dikunci dengan ikatan kasih dan sayang. Persaudaraan mereka lebih utuh dari ikatan kekeluargaan. Diri ini tidak dapat membayangkan bagaimana persefahaman yang mereka jalinkan hingga perpaduan itu boleh kekal lama. Teringat sirah hijrah Rasulullah ke Madinah dan akhirnya membawa satu perubahan besar dalam sejarah islam, dimana pertembungan persaudaraan yang paling menakjubkan antara kaum muhajirin dan ansar. Persaudaraan yang dibina atas dasar keimanan ini, menjadikan umat islam pada ketika itu sangat kuat dan digeruni oleh masyarakat lain.

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْ‌ۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ
كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ إِخۡوَٲنً۬ا وَكُنتُمۡ
عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ۬ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡہَا‌ۗ كَذَٲلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ
تَہۡتَدُونَ
Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya
[surah Ali Imran:103]


        Tertarik dengan ulasan yang diberikan oleh ahli panel. katanya "SE"fahaman akan wujud dan membentuk perpaduan jika ada 3 perkara ini.
1) keimanan yang berlandaskan Allah yang Esa
2) matlamat dan tujuan kita hanya satu
3) kena tahu penghujung hidup kita hanya satu iaitu kembali kepada Allah.

         Malangnya masyarakat islam hanya tahu tapi tak sedar akan kepentingan kesefahaman ini dan akhirnya terbentuklah masyarakat islam yang berpecah belah dan saling bermusuhan sesama sendiri.

Kita sering mendengar... "HIJRAH ITU PENGORBANAN", 
lantas apakah pengorbanan yang patut kita lakukan?
sejauh mana kita menghayati erti pengorbanan Rasulullah dan para sahabat dalam penghijrahan demi menegakkan syiar islam?

       Wahai saudara-saudaraku yang dikasihi.. ayuh! kita sahut cabaran ini dengan mengambil kisah-kisah pengorbanan yang ditunjukkan oleh Rasulullah dan para sahabat sebagai batu loncatan untuk kita sama-sama memperbaiki diri dan menjadi mukmin yang dicintai Allah. Saudaraku.. bermula dengan diri kita dulu, mari sama-sama kita hijrahkan hati kita. Kalau dulu hati kita penuh dengan maksiat... kita buang segala maksiat dan kekotoran itu dan hijrahkan ia dengan banyakkan bertaubat.. Kalau dulu hati kita sering kali lalai dalam mengingati Allah, kita hijrahkan hati kita dengan mendekati rumah-rumah Allah dan orang-orang soleh. Kalau dulu hati kita sangat keras untuk menerima kebaikan, kita hijrahkan hati kita dengan memandang dan mensyukuri segala kenikmatan yang Allah beri kepada kita. Moga Allah memilih hati kita untuk bersama-sama dengan Rasulullah dan para sahabat di akhirat kelak. Allahuma ameen.. - Aku Musafir Iman

1 comment:

abuafeefah87 said...

subahanAllah, maha suci Engkau atas segala karunia yang ENGKAU berikan kepada kami. Post yang menarik dan menyentuh jiwa yang dalam. Aku rindu padamu wahai sahabatku. teringin rasanya aku bersamamu untuk bermusafir bersama. aku juga menitiskan air mata tatkala melihat atau mendengar ucapan Rasulullah. Begitu rindunya aku pada Baginda.

Post a Comment