Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Tuesday, November 16, 2010

Kelebihan menunaikan tuntutan rukun islam yang ke 5

            Salam'alaik, segala puji bg ALLAH yg  masih memberi kita ruang dan peluang untk menikmati saki baki kehidupan yg ada. moga dgn masa yg ada ini, kita masih mampu memperbanyakkan amal ibadah kita sbg bekalan menuju negeri akhirat.  Salam aidiladha..... pagi 10 Zulhijjah bersamaan 17 November 2011, Allah masih mempertemukan kita dgn salah satu lg hari kebesaran umat islam yakni HARI RAYA IDULFITRI. Biasanya setiap kali musim perayaan, ana menyambutnya bersama keluarga, tp kali ini Allah izin dan atur, ana beraya di negeri org.. Ana yakin aturan Allah ini adlh yg terbaik buat diri ana.
 Buat sahabat2 yg xdpt blk beraya, la tahzan, ini adlah slh satu corak kehidupan yg Allah dah susun, dan penyusunan Allah ini adlah yg terbaik buat diri shbt2. Sbg hamba Allah, selayaknya kita brprasangka baik kepada.NYA. Bila sebut sje Aidiladha atau raya haji, ana mesti teringat rukun islam yg ke 5. Beruntungnya mereka yg dapat menjejaki kaki ke tanah suci Makkah al mukarramah. Bukan mudah untk ke sana, dan mereka yg ke sna adalah pilihan Allah, dan mereka juga digelar tetamu Allah.. Mari shbt, kita pasang niat dan tanamkan azam, bila kita dah mampu nnt, kita juga akan ke sana dgn izin Allah..
       Ana masih xdapat bayangkan betapa beruntungnya mereka yg dipilih untk menunaikan haji, bila ana bce tentang kelebihan menunaikan haji ini, hati ana rse teringin sgt sgt nak ke sana... moga suatu hari nnt, Allah memilih hati ini untk menyahut panggilan Baitullah... ameen..



Antara kelebihan menunaikan Ibadah Haji:
(i)      Mendapat Ganjaran Haji Mabrur.
  • Orang yang menunaikan ibadat haji dengan sempurna akan mendapat haji mabrurSabda Rasulullah saw yang bermaksud:  
"Di antara satu umrah kepada satu umrah yang lain adalah penghapus dosa antara keduanya dan tidak balasan bagi haji mabrur melainkan syurga". (Riwayat Bukhari dan Muslim) 
(ii)      Jihad Yang Paling Utama.
  • Mengerjakan haji merupakan jihad yang paling utama bagi menundukkan nafsu. Pahalanya sangat besar di sisi Allah swt sebagaimana yang terdapat dalam hadis berikut yang bermaksud:
"Daripada Aishah r.a katanya: Aku bertanya, Wahai Rasulullah saw, kami berpendapat jihad adalah amalan yang paling utama, mengapakah kami tidak diberi peluang berjihad? Jawab baginda Rasulullah saw. Bagi kamu terdapat jihad yang lebih utama (bagi menundukkan hawa nafsu) iaitu haji mabrur". (Riwayat al-Nasa’iy) 
(iii)      Bersih Seperti Bayi Yang Baru Dilahirkan
  • Orang yang mengerjakan haji tanpa cacat cela serta mengikut segala syarat, rukun, wajib dan adab haji, akan bersih dari segala dosanya sama seperti bayi yang baru dilahirkan. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: 
"Sesiapa mengerjakan haji dan tidak melakukan rafath (iaitu larangan bercampur dengan isteri termasuk juga segala yang menimbulkan nafsu berahi, sama ada dengan perbuatan atau perkataan) dan fusuq (iaitu larangan maksiat pula termasuk segala yang dilarang dalam masa mengerjakan Haji seperti berburu dan lain-lainnya) keadaan dirinya bersih seperti bayi yang baru dilahirkan ibunya". (Riwayat Bukhari dan Muslim) 
(iv)      Menjadi Tetamu Agong Kepada Allah swt.
  • Orang yang mengerjakan haji di Tanah Suci merupakan tetamu Agong kepada Allah swt dan mendapat kemuliaan daripada-Nya. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
"Orang yang mengerjakan haji dan umrah adalah tetamu Agong kepada Allah swt, sekiranya mereka berdoa kepada-Nya nescaya Allah swt perkenankan doa mereka, sekiranya mereka memohon keampunan-Nya nescaya Allah swt ampunkan mereka". (Riwayat al-Nasa’iy dan Ibnu Majah)  
(v)      Didoakan Keampunan Oleh Rasulullah saw
  • Rasulullah saw mendoakan keampunan dosa bagi mereka yang mengerjakan haji, sebagaimana doa Rasulullah saw:
"Ya Allah, ampunnilah (dosa-dosa) orang yang menunaikan haji dan (dosa-dosa) orang yang di pohon oleh orang yang mengerjakan haji".(Riwayat al- Baihaqi)

No comments:

Post a Comment