Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Friday, September 23, 2011

SELAYAKNYA AKU MENCINTAIMU 3



Alhamdhulillahi rabbil alamin...Allahumma sholli ala saidina Muhammad wa'ala alihi Muhammad..

      Alhamdhulillah, Syukur ku panjatkan ke hadrat Allah SWT yang memberi ruang dan peluang kpd diri ini untuk terus melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba dan khalifah di muka bumi ini. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda , para sahabat serta muslimin dan muslimat yang turut bernaung di bawah naungan iman dan islam.

      Trend anak muda sekarang, bila ingin meluahkan rasa cintanya.. pasti luahan itu disampaikan melalui media massa. tak kiralah melalui kemudahan internet mahu pun telefon.. dan yang paling famous adalah luahan paparan di laman sosial "MUKA BUKU". Kekadang saya sendiri yang merasa malu bila membacanya... seolah-olah mereka tidak tahu bahawa medium ini adalah medium umum yang boleh dilihat oleh sesiapa saja. atau mereka ini sengaja ingin memberitahu kepada dunia bahawa mereka sedang "In Love".. Wahai dunia!!! lihatlah.... kami ini pasangan yang sedang hangat bercinta!!! ya... kalau itu yang mereka inginkan pasti dunia ini menghamparkan mahligainya untuk kamu nikmati.. " wahai manusia yang hangat bercinta!!! silakan.... nikmatilah mahligai yang aku bentangkan ini.. moga kamu seronok dengannya!!! 

       Astaghfirullah... kalau inilah yang sering terjadi.. pasti generasi pewaris akan hanyut dibuai oleh tipu daya nafsu dan syaitan.. Tapi yang peliknya, bila ditanya siapa idola kamu? pasti jawabnya Rasulullah SAW.. mengaku Rasulullah sebagai idola, tapi kecintaan kepada Rasulullah tidak pernah disandarkan. Wahai jiwa-jiwa pemuda yang masih kuat dan bersemangat waja!!. Kita sering resah gelisah bila mana kita terlupa untuk memberi sesuatu kepada orang yang tersayang... tapi pernahkah perasaan itu wujud, bila mana kita terlupa untuk mengingati junjungan besar kita Rasulullah SAW? Wahai jiwa pemuda yang dirindui oleh Rasulullah SAW..  Kita sering merungut, bahawa semua yang berlaku ini disebabkan Rasulullah tidak bersama dengan kita... tidak ada contoh yang baik untuk diikuti. hinggakan kita sering mengatakan " Kalaulah Rasulullah masih hidup" pasti ini dan itu tidak akan berlaku....

         Wahai saudara seakidah ku yang berjiwa muda.. Rasulullah tidak pernah tinggalkan kita bahkan Rasulullah sebenarnya ada dan dekat dengan kita... cuma kita tidak merasai kehadiran jasadnya. Lupakah kita dengan ayat Allah " Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu iaitu orang yang mengharap rahmat Allah dan (kedatangan) hari akhirat dan dia banyak menyebut Allah"  Kita sendiri tidak merasai kehadiran Rasulullah, sebab kita jauh dari amalan yang dibawa oleh baginda nabi SAW.  Kita tidak merasa kehadiran Rasulullah SAW kerana kita tidak mengamalkan Sunnahnya... Kita tidak merasa kehadiran Rasulullah SAW, sebab kita leka dengan keseronokan duniawi... Inilah kita... jiwa muda yang hatinya sakit dan hanya dibaluti dengan dunia dan akhirnya dengan dunia-dunia itu sekali membawanya ke arah kecelakaan di akhirat kelak...

        "Jika kamu benar-benar mencintai Allah, maka ikutilah aku (Rasulullah), nescaya Allah akan mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu"

        Wahai jiwa pemuda yang hatinya masih mengharap pertemuan dengan Rasulullah SAW.. Malulah pada diri sendiri. Kalau Allah SWT saja boleh berselawat keatas Nabi SAW, bahkan para malaikat juga turut berselawat.. inikan pula kita sebagai hamba yang mengharap syafaat dari Nabi Muhammad SAW. Ingatlah, mulianya umat nabi Muhammad itu bila mana cintanya disandarkan pada kekasih Allah.. dan di akhirat kelak, pasti akan bersama-sama dengan insan yang mereka cintai.. Selayaknya kita mencintai Rasulullah SAW...  -Aku Musafir Iman.

No comments:

Post a Comment