Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Tuesday, September 20, 2011

Ambil tahu baru boleh tahu.

"Apabila telah ditunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di atas bumi, dan carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung" [Al-Jumuah:10]

       Alhamdhulillah, sesungguhnya Allah tidak pernah mencegah atau melarang hambanya untuk mencari rezeki. Seawal pagi seusai solat subuh saya bersiap untuk melaksanakan kerja-kerja harian yang telah diamanahkan. Kali ini, perjalanan mengambil masa dan jarak yang jauh. saya kena drive sorang-sorang dari Daerah Kunak ke Daerah Semporna dan dari Daerah Semporna ke Daerah Tawau dan seterusnya Dari Daerah Tawau terus balik ke Daerah Kunak. Seperti biasa pukul 7.00 pagi, sarapan di sebuah kedai makan. (Restoran seri aman).


          Dalam perjalanan nak pergi sarapan, tidak jauh dari rumah terlihat beberapa orang lelaki sedang mengait buah kelapa sawit.. Hati kecil ini bertanya, apa mereka ini sudah sarapan? melihat jam ditangan menunjukkan pukul 7.15. dan melihat mereka ini pasti sudah berkeluarga.. Sekali lagi hati kecil ini bertanya, apa anak-anak mereka menyedari kepergian mereka untuk mencari nafkah untuk menyara hidup keluarga mereka?. Moga Allah memberkati keluarga ini...

             Alhamdhulillah, sesudah  sarapan terus menuju ke rumah kakak yang terletak di perkampungan atas air (perkampungan nelayan). Setiap hari kena lapor diri dengan kakak. Maklum mak ayah duduk berjauhan nun jauh diseberang (indonesia).

          Suasana pagi di pelabuhan Kunak atau lebih tepat di Kampung Pangkalan memang agak riuh, kerana pada ketika ini para nelayan dengan kapal dan botnya akan berlabuh di jeti ini untuk menaikkan(menjual) hasil tangkapan masing-masing. Terlihat seorang hamba Allah yang keseorangan di atas bot sambil menunggu orang ramai datang membeli hasil tangkapannya. Melihat wajah nelayan itu penuh dengan pengharapan. Pasti kehidupan seorang nelayan ini penuh dengan pancaroba.. bergelumang dengan ombak di lautan demi menyara keluarga mereka.. Moga Allah merahmati dan memberi rezeki yang melimpah kepada keluarga ini..


          Setibanya di pekan Semporna, di sebuah terminal jeti.. mata penulis ini terarah ke bot-bot kecil yang sedang menunggu orang ramai atau pelancong untuk pergi ke pulau-pulau yang berdekatan.. mereka ini ibarat teksi.. hanya bezanya mereka bergerak di atas air..  pandangan ini fokus melihat kelibat dua orang budak kecil, nampak dari jauh, rasanya mereka ini adik-beradik dan umur sekitar sembilan atau sepuluh tahun. Pada usia sebegini, mereka sudah boleh mengendalikan bot untuk membawa penumpang dari pulau-pulau kecil ke pekan Semporna. Memang menakjubkan. TAPI apakah mereka ini tidak bersekolah? sebuah pertanyaan dan sedikit rasa sedih menyapa hati penulis... Moga Allah sentiasa memelihara mereka..


         Kerja-kerja pemantauan di daerah Semporna sudah selesai, saya dengan kereta pancuan 4 roda yang senantiasa menemani saya ke mana saja arah terus bergerak ke arah barat Sabah untuk membuat pemantauan  di Daerah Tawau.. Sedikit rasa letih pada ketika itu, hilang bila melihat sepanjang jalan menuju ke Tawau ada beberapa orang pekerja yang sedang memotong rumput di tepi jalan raya. huh!! rasanya mereka ini lebih penat dari saya. Mereka tidak duduk, mereka hanya berjalan kaki dengan sebuah alat pemotong rumput. Mereka tidak berteduh dan beraircond, mereka hanya mengenakan topi dan berada dibawah sinaran mentari yang panas terik.. mereka ini lebih letih dari saya.. Kalau orang macam mereka ini tidak wujud, pasti jalan akan ditutupi dengan rumput yang memanjang (monolog hati ). Moga Allah memberi mereka kekuatan dalam melakukan kerja-kerja yang mulia ini.

     Apa saja bentuk pekerjaan yang dilakukan mestilah bersandarkan kepada Allah SWT, kerana setiap perkara yang kita lakukan itu pasti mendapat ganjaran di sisi Allah selagi mana kita ikhlas melakukannya semata-mata untuk meraih redha Allah SWT. " sesungguhnya diterima amal perbuatan itu bergantung kepada niatnya, dan sesungguhnya bagi setiap orang akan mendapat apa yang diniatkannya". -Aku Musafir Iman.

No comments:

Post a Comment