Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Monday, September 12, 2011

mereka juga punya impian


        Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.... 

         Berbicara mengenai impian, pasti semua manusia di dunai ini mempunyai impian masing-masing... bagi seorang bapa atau mak mereka menginginkan anak-anak mereka berjaya dan menjadi manusia yang berguna suatu hari nanti. Bagi seorang pemimpin sebuah negara, mungkin saja impiannya melihat negaranya suatu hari nanti sentiasa dalam keadaan makmur dan sejahtera. Bagi seorang pendidik atau guru, mungkin saja impian mereka mengharapkan anak didiknya dapat memanfaatkan ilmu yang diberikan. Bagi seorang usahawan, pasti mengimpikan sebuah kejayaan dengan apa yang diusahakan. Hampir semua manusia yang bila ditanya mengenai sebuah impian, pasti sebuah KEJAYAAN menjadi harapan atau impian mereka baik di dunia dan akhirat.
        Alhamdhulillah, di ruangan ini saya ingin berkongsi sedikit dengan sahabat-sahabat mengenai pengalaman saya disebuah tempat yang sangat menarik di mana tempat ini mengumpul beribu-ribu impian dan azam. Tidak jauh dari sebuah tempat yang mengkagumkan dan popular di mata pengunjung atau pelancong.. Sebuah pulau kecil yang menjadi kebanggaan masyarakat di sekitar Daerah Semporna Sabah. PULAU SIPADAN.. mungkin nama pulau ini tidak asing lagi bagi mereka yang berminat melancong atau datang berkunjung ke Sabah. Namun, saya bukanlah nak menulis keindahan Pulau Sipadan ini, tapi sebuah pulau yang berhampiran dengan Pulau Sipadan, Sebuah Pulau yang didiami oleh lebih 2000 penduduk. PULAU MABUL... ya, pulau inilah yang saya maksudkan, pulau yang pasti menjadi salah satu memori indah dalam permusafiran saya.

          Ada apa dengan Pulau Mabul? itulah pertanyaan yang pasti sahabat akan ajukan.. Jika dilihat dari sudut keindahan, pulau ini sama saja dengan pulau yang lain yang ada di sekitar negeri Sabah.. Jika dilihat dari sudut pembangunan masyarakatnya yang mendiami pulau ini, masyarakatnya agak ketinggalan berbanding dengan pulau-pulau lain... Namun Pulau ini menyimpan seribu impian yang jarang sekali ditemukan di mana-mana pulau di sekitar negeri Sabah ini.Sehari keberadaan saya di pulau ini sudah cukup membuatkan saya begitu teruja dengan apa yang saya lihat dan dengar melalui perkongsian dengan masyarakat di sekitar pulau ini. 

Pondok madrasah yang serba kekurangan ini menempatkan lebih 200 orang pelajar, dan hanya memiliki seorang guru. Cuba kalian bayangkan... zaman sekarang  sebuah institusi pendidikan yang didiami oleh beratus orang murid namun ditadbir oleh seorang guru... Subhanallah ...Saya begitu kagum dengan semangat  yang ditunjukkan oleh masyarakat di pulau ini. saya dan rakan-rakan yang lain sempat meluangkan sedikit masa untuk berkongsi ilmu dengan adik-adik ini dan memberi mereka semangat untuk terus mengejar impian mereka. Sempat juga saya bercerita panjang dengan seorang pakcik. Pakcik ini, menyimpan satu impian yang sangat mulia bagi saya... dia mengharapkan suatu hari nanti anak-anak di pulau ini dapat menuntut ilmu lebih jauh, keluar dari kepompong pulau ini. 
          Dalam kerancakan saya berbual-bual dengan pakcik ini, Alhamdhulillah Allah izin saya bertemu dengan guru yang mengajar di pondok ini. Melihat raut wajahnya sudah cukup menggambarkan beliau ini adalah seorang yang prihatin dan mesra dengan masyarakat. Dia begitu gembira bila melihat kehadiran kami untuk menziarahi dan berkongsi ilmu dengan anak-anak di pulau ini. Saya sedikit terkejut bila dapat tahu, ada dua orang anak kelahiran PULAU MABUL ini dapat melanjutkan pelajaran di sebuat IPT di kelantan.. IPT yang juga tempat saya menimba ilmu.. Alhamdhulillah... mereka sangat bangga dengan pencapaian 2 orang anak kelahiran pulau ini yang dapat menyambung pelajaran sampai ke peringkat IPT. Masyarakat sini mengharapkan agar anak-anak kelahiran pulau ini dapat menimba ilmu sebanyak mungkin di negeri orang dan kembali untuk berkhidmat di pulau ini. Semoga harapan dan impian serta pengorbanan masyarakat sini menjadi kenyataan suatu hari nanti. -Aku Musafir Iman.

No comments:

Post a Comment