Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Tuesday, May 17, 2011

Taubat Cinta..

       Alhamdhulillah... dalam kesibukan menyiapkan tugasan-tugasan harian, Allah masih beri ruang dan kesempatan untuk saya terus menggerakkan jari jemari ini di atas keyboard... erm maklum exam dah dekat, so segala tenaga perlu dikerah sehabis mungkin.. Teringat peristiwa kelmarin semasa berada dalam bilik kuliah, kelas jadi riuh, disebabkan lecture tidak dapat datang.... yang siswi dengan cerita siswinya.. yang siswa dengan cerita siswanya... saya?? duduk sorang-sorang... time tu tak seberapa sihat, saya jadi pemerhati kerenah kawan-kawan dalam kelas.. Dua cuping telinga ini sempat menangkap beberapa topik yang dibahaskan oleh rakan-rakan.. yang siswa tak habis-habis dengan cerita bolanya... tapi yang siswi pelik sikit (pelik bagi saya) sembang pasal cinta dan kawen... Sempat juga saya mencela time tu.. "aik... diploma tak habis lagi dah sembang pasal kawen" ermm tak habis-habis dengan cerita cinta mereka... maklumlah fitrah manusia yang ingin dicintai dan mencintai..
      Cinta lagi... sebelum ni pun ada entri mengenai cinta.. Tapi kali ni nak kongsi sikit mengenai tajuk kat atas tu.. Ya Taubat Cinta... Taubat dan Cinta, dua maksud yang berbeza. tapi ada kesinambungan antara keduanya. Kerana Taubat merupakan sumber kecintaan kita kepada Allah SWT. Kenapa ia dikatakan sumber? sebab, setiap kali atau kerap kali kita  bertaubat kepada Allah, maka semakin dekat dan semakin cinta kita kepadaNYA.. Nah! selalulah bertaubat agar cinta kita dibalas dengan pemilik segala cinta..
        Usman bin Affan mengatakan " Aku merasa hairan dengan orang yang yakin dengan datangnya kematian, tetapi dia masih bisa tertawa. Aku merasa hairan terhadap orang yang mengetahui bahawa dunia ini akan hancur, tetapi dia tetap mencintainya. Aku hairan terhadap orang yang mengetahui bahawa segala sesuatu itu telah ditentukan Allah tetapi ia merasa sedih terhadap apa yang luput darinya. Aku hairan terhadap orang yang mengetahui adanya hisab, namun ia tetap mengumpul-ngumpulkan harta. Aku hairan dengan orang yang meyakini adanya neraka, tetapi ia tetap berbuat dosa. Aku hairan terhadap orang yang meyakini adanya syurga, namun ia masih tetap bersenang-senang dengan kesenangan dunia ini.
          Kita kata kita cinta kepada Allah, kita kata kita takut dengan azab Allah.... Tapi.....perbuatan yang kita sering lakukan jauh dari menggapai cinta Allah SWT. Cinta itu bukan ingin diberi, akan tetapi cinta itulah yang memberi. Bila kita dekat dengan Allah, Allah pasti lebih dekat dengan kita. Tapi kita sendiri tidak yakin keberadaan Allah disamping kita.. mengapa?? mengapa kita tidak merasainya? sebab kita tidak beri cinta kita secara total kepada Allah.. Siapa yang tidak suka  bertemu dengan Allah, Maka Allah pun tidak akan pernah suka untuk bertemu dengannya. Oleh itu, salah satu bentuk pendekatan kita agar kita meraih cinta Allah adalah dengan bertaubat. Ulama mengisyaratkan, ada tiga syarat kita bertaubat kepada Allah:

       1) Hendaklah kita berhenti dari melakukan maksiat..
       2) Menyesal atas perbuatan yang telah kita lakukan..
       3) Berazam dalam diri bahawa kita tidak akan mengulagi dosa-         dosa kita.

        Allah masih memberikan kesempatan usia dan waktu, kesihatan dan kelapangan, maka gunakanlah peluang ini untuk bertaubat dan beramal sholeh.. Firman Allah yang bermaksud: "dan barang siapa yang bertaubat dan beramal sholeh, maka sesungguhnya ia telah bertaubat kepada Allah dengan sebenarnya". Ya Allah, hamba Mu yang lemah ini, kembali mengetuk pintu rahmatMu ya Allah. Hamba Mu yang berlumuran dosa dan maksiat ini kembali bersimpuh memohon ampun kepada Mu. Hamba Mu ini ingin kembali ke jalan kesholehan..jalan yang Engkau pimpin ya Allah.. Ya Allah, pandanglah hamba Mu ini dengan pandangan rahmat Mu, jangan pula Engkau pandang hamba Mu ini dengan pandangan murka Mu kerana dosa yang bertimbun... sesungguhnya hamba Mu ini benar-benar ingin kembali kepada Mu dalam keadaan taubat kerana cinta kepada Mu ya Allah.... -Aku Musafir Iman.

2 comments:

Hanif Ismail said...

Cerita g apa yg diorg cerita???hahaha
PLan masa depan tuh..

aku musafir iman said...

hanif: itulah pasal, ana jadi gelak sorang2 tem tu... hihi

Post a Comment