Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Tuesday, February 15, 2011

Ya Allah.. pilihlah hati ini....

      Assalamualaikum warahmatullahi wabarahkatuh... Salam maulidur rasul buat semua umat islam yang masih mengingati tarikh kelahiran junjungan besar dan kekasih Allah ini.. Semoga kecintaan kita kepada Rasulullah semakin bertambah.. semoga kita tergolong dalam kalangan orang2 yang mendapat syafaat baginda Nabi Muhammad SAW. Hari ini saja, terdapat banyak tempat yang menyambut maulidur rasul... ada yang menyambutnya dengan perarakan, ada juga yang mengadakan program-program yang berbentuk tarbiyah. Ada yang mengadakan ceramah-ceramah berkenaan sirah Rasulullah di masjid-masjid dan surau-surau.  Semua ini semata-mata untuk mengingati baginda, untuk meluahkan rasa cinta kepada Rasulullah..
      Tapi adakah percintaan ini akan kekal? atau semakin pudar setelah siang berganti malam? . Sebut saja pasal cinta mesti saudara-saudara dah expert tentang cinta, biasanya di kalangan anak muda yang cintanya disalurkan ke jalan yang tidak diredhai. Hari ini, kalau ditanya dikalangan anak muda apa itu CINTA? mesti mereka mengatakan SAYANG, KASIH, COUPLE dan apa saja yang berkaitan dengan hati. Jadi bagaimana untuk kita mengekalkan rasa kasih dan rasa sayang kita kepada Rasulullah? kalau kita lihat orang yang sedang dilamun cinta, pasti dia akan sentiasa menyebut-nyebut dan mengingati apa yang dicintainya..
     Wahai saudara ku.. begitu juga dengan cinta kita kepada Rasulullah, kita wajib mengingati dan mengucap selawat ke atas baginda. Tapi kalau hanya ucapan saja, saya sendiri tidak yakin cinta kita akan kekal selamanya. Tapi saya yakin, selain cinta ALLAH yang lebih utama, cinta kepada baginda akan terus tersemat di dalam sanubari kita jika kita mengikuti sunnah Rasulullah SAW. Kita cuba ikut cara hidup nabi dalam bentuk dirinya, cara hidup nabi dalam keluarga, cara hidup nabi dalam masyarakat, dan cara hidup nabi ke atas ummah sekaliannya.

.لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُوْلِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللهَ وَالْيَوْمَ اْلآخِرَ وَذَكَرَ اللهَ كَثِيْرًا

sesungguhnya pada diri Rasulullah ada teladan yang baik bagimu, iaitu orang yang mengharap Allah dan hari akhir serta banyak berzikir kepada Allah.

      Bukan itu saja, kita juga perlu mengikuti amalan-amalan yang disukai oleh Rasullah. Seperti menjaga, memelihara dan meraikan anak-anak yatim, memberi makan orang-orang yang susah, menasihati orang yang lupa dan bnyak lagi amalan-amalan yang disukai oleh baginda Rasulullah. Begitu juga dengan perkara-perkara yang tidak disukai oleh Rasulullah perlulah dihindari dan dijauhi. 

       Moga Allah memilih hati-hati kita untuk diberikan perasaan cinta dan sayang kepada Rasulullah dan melaksanakan setiap ajaran yang dibawa oleh baginda Nabi Muhammad SAW. -Aku Musafir Iman

2 comments:

Meera said...

Nabi bsabda: Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah aku dicintai olehnya melebihi anaknya, bapanya dan manusia seluruhnya, So bukti cinta kita?

aku musafir iman said...

meera : benar, cara kita untuk mencintai nabi dengan banyakkan berselawat keatasnya dan mengikuti sunnahnya...

Post a Comment