Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Friday, December 10, 2010

TIDAK SEPENAT BERMAIN FUTSAL...

           SALAM'ALAIK.....


         FUTSAL?? hehehe ana kalau cter bab futsal ni, mmg no.1. maklumlah dah jadi hobi ana bermain futsal, tp xlah sehebat mana pun, lebih kurang mcm gerrard jew.... hihihi... ana ni, pantang diajak main futsal, time exam pun, blh lg main futsal... sahabat ana selalu ckp, berdakwah nie bnyk cara, bukan hnya bg ceramah, dengan bermain futsal pun kita blh berdakwah... ana sbnrnya bukan nak cter kehebatan or keseronakan main futsal.... tp kalau nak tahu jugak... mai cni... masuk KOLEJ TEKNOLOGI DARULNAIM.... baru korang akan tahu nikmatnya bermain futsal ni... hihihi "ada bran"????(ayat femes kat KTD)
       Ana nak tnya shbt2... pernahkah kita luangkan sedikit masa duduk sambil berzikir? biasanya, kalau main futsal paling kurang kita main 1 jam... dan ada yang sampai 3-4 jam... dahsyat.... shbt ana kata mcm "nafas kuda".. :) biasanya bila kita ke masjid atau surau, setelah  selesai solat, imam akan berzikir sebelum bca doa... tp apa yg kita lihat?? time zikir itulah orang ramai keluar, dan ada yang terus balik, terutamanya remaja.. zikir xsampai 5 minit pun... apalah salahnya kita duduk seketika ikut imam berzikir. Susah sangat ker???
       Sebahagian daripada kita mengaggap remeh zikir ni, kerana hanya mengucapkan kalimah yang bersifat kesucian dan kehambaan.. Disebabkan tanggapan sebeginilah mereka tidak ghairah untuk melakukannya. Nak kata sukar, xjugak... Tahap kesukaran tidak sehebat jihad di medan perang, atau berpuasa menahan lapar dan dahaga. Ataupun, tidak sepenat bermain futsal... Padahal, di majlis2 zikir, rahmat Allah turun di dalamnya. Bayangkan, meskipun hanya membaca subhanallah walhamdhulillah walailaha illallah wallahu akbar, pahalanya boleh melebihi butiran beras yang ada di rumah kita. Tetapi mengapa malas diamalkan?. Seorang penyanyi blh menyanyikan sampai 2-3 lagu non-stop... tp ana xyakin dia blh luangkan masa berzikir hnya 5 minit. MENGAPA? sebab mereka xbiasa.... sehingga mereka tidak merasa nikmatnya melafazkan AsmaNYA... Begitu juga dengan pemain futsal, mampu bermain berjam-jam, siap menggelecek lagi.. hihihi sebab mereka dah biasa dan akhirnya terbiasa...
       Ana nak kongsi satu riwayat tentang kelebihan zikir yang ana bca dari sebuah buku, tajuknya "indahnya sabar" . Suatu ketika Nabi Musa bertanya kepada Allah, "Wahai Tuhanku, bgmna saya blh mengetahui tanda orang yang Engkau cintai dan Engkau benci?"
Tuhan lalu berfirman:
"Wahai musa, sesungguhnya apabila aku mencintai hambaKU, akan ada dua tanda baginya.
PERTAMA: Ringan untuk berzikir kepadaKU supaya AKU mengingatinya.
KEDUA: AKU pelihara dia dari perbuatan haram, agar seksa dan murkaKU tidak menimpanya.


"Wahai Musa, jika AKU membenci seseorang, maka ada dua tanda untuknya.....
PERTAMA: AKU lalaikan dia berzikir kepadaKU.
KEDUA: AKU biarkan dia dengan nafsunya supaya terperangkap dengan perbuatan yang haram, sehingga seksa dan amarahKU menimpanya....


      SAHABAT..... terlalu bnyak kebaikan dan keutamaan bila kita berzikir.. dengan berzikir hati kita akan jadi tenang, dan keyakinan kita kepada Allah makin bertambah. Jika berlaku musibah, InsyaAllah kita tidak akan merasa tertekan kerana kita sentiasa prasangka baik terhadap Allah... Orang yang biasa berzikir ini dikatakan tenang dan santai... Dia faham bahawa setiap langkahnya, setiap uban yang muncul di kepalanya, setiap kerutan kulit yang mengiringi umurnya, semuanya telah diatur oleh Zat Yang Maha segalanya..
   Firman ALLAH SWT dlm surah al-A'raaf:205 yang bermaksud:


"Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahNYA) dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai.


      Sama2lah kita cuba amalkan dan memperbanyakkan zikir harian kita, moga2 dengan zikir ini kita dapat kembali kepada Allah dengan hati yang sejahtera(baik)... aku musafir iman....      

No comments:

Post a Comment