Powered by Blogger.
RSS

Islamic Widget

Thursday, March 10, 2011

Tidak Semudah Yang Kita Sangka..



Assalamualaikum,
      Kali ini sy nak mengajak diri saya dan sahabat yang lain berfikir sejenak, apa  sebenarnya yang kita inginkan dalam berdakwah? mengapa kita perlu berdakwah? bila kita perlu berdakwah?


saya bukanlah manusia yang dibekalkan ilmu yang baik tentang dakwah, tapi saya merasakan ianya perlu ada dalam diri.. Sebab saya yakin dengan janji-janji Allah.


       "Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar. merekalah orang-orang yang beruntung." [Ali-Imran:104]


Ya... inilah matlamat hidup saya.. nak jadi orang yang beruntung.. nak jadi salah seorang yang berstatus khaira ummah.. tidakkah sahabat-sahabat juga inginkannya?


       "Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kerana kamu menyuruh yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik dari mereka. Di antara mereka ada yang  beriman , namun kebanyakannya mereka adalah orang-orang yang fasik".[Ali-Imran:110]


Seorang sahabat pernah meluahkan rasa kecewanya kepada saya berada di jalan dakwah, dia takut jalan-jalan dakwah yang dia nak bina terhenti di tengah jalan.. lalu saya memberi tahu kepadanya, "ruang-ruang dakwah ini sangat luas dan banyak, masuklah dari mana-mana ruang tersebut, janji kita kena yakin dengan pertolongan ALLAH."  Tapi sahabat, kita perlu tahu dan sedar, jalan dakwah ini bukanlah semudah yang kita sangkakan.  Saya teringat pesan seorang ustaz, kita memilih jalan dakwah, jalan yang mengajak manusia ke arah kebaikain bererti kita memilih jalan-jalan keimanan... tapi harus diingat, bila kita memilih jalan keimanan bererti kita secara tidak langsung telah memilih jalan kesukaran...


Nah... dah cukup jelas. kalau kita tahu jalan dakwah itu sukar, mengapa kita tidak bina kekuatan diri dari sekarang? tak perlu tunggu diri itu lengkap baru nak mengajak manusia berbuat kebaikan, sebab manusia ini sifatnya terbatas.. Jangan takut dengan halangan-halangan yang ada di hadapan, tapi yakinlah, Allah ada bersama-sama dengan kita..


       "Katakanlah (Muhammad) inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikuti ku mengajak kamu kepada Allah dengan yakin, Mahasuci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik." [surah Yusuf:108]


Mari sahabat.... kita rapatkan barisan, kita berjalan seiringan untuk sama-sama meneruskan sunnah Rasulullah SAW dalam mengajak manusia ke arah kebenaran.. Kita cuba menangi hati-hati mereka, kita wujudkan satu gerabak dakwah yang tiada putusnya, kita gerakkan gerabak ini dari stesen ke stesen selagi mana wujud penghuni yang bergelar manusia.- Aku Musafi Iman.




    

No comments:

Post a Comment